Wat is seo? Seo is een afkorting voor search engine optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het doel is dat een website hoger in de zoekresultaten van Google komt zonder daarvoor te betalen (organisch zoekverkeer).

Waarom seo?

Een website die niet goed gevonden wordt, is als een visitekaartje dat je aan mensen geeft die je ontmoet: onbekenden bereik je er niet mee, terwijl zij meestal de grootste groep potentiële klanten vormen. Google is de plek waar mensen zich oriënteren op diensten die men nodig denkt te hebben.
Een goede vindbaarheid en een goede indruk van de site vertaalt zich daardoor in extra klanten.

Wat zijn de resultaten van seo?

Seo zorgt ervoor dat een website beter vindbaar is in Google. Het aantal bezoekers zal door seo stijgen. Hoeveel, dat is afhankelijk van:

  • de omvang van de markt / het aantal zoekopdrachten per maand
  • de hoeveelheid concurrenten met een goede website
  • de kwaliteit van de dienstverlening van het bedrijf (goede recensies)
  • de algoritmes van Google
  • de aandacht die aan seo besteed wordt

Er zijn door deze externe factoren geen garanties voor de hoogte van de stijging te geven, en ook niet voor de uiteindelijke positie in de zoekresultaten. Maar als seo er niet toe leidt dat de site op bepaalde zoektermen op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google komt (positie 1- 10), is het zinloos.

De stijging van het aantal bezoeken via Google, en ook de zoekposities, zijn uitstekend meetbaar. U krijgt hiervan maandelijks een rapport.
Over het algemeen duurt het even voor de resultaten goed zichtbaar worden, en soms zullen er dips zijn. Echter over maanden genomen zal er een gestage groei van het organisch zoekverkeer te zien zijn. Als een nieuwe, geoptimaliseerde, site, een verouderde en niet-geoptimaliseerde site vervangt, kan zelfs een sterke stijging worden verwacht.

Seo gaat officieel vooral over het aantal bezoeken via Google. Maar het einddoel is uiteraard om meer nieuwe klanten te krijgen: een stijging mag worden verwacht.
Of iemand uiteindelijk klant wordt, is niet online te meten. Wel is gedeeltelijk meetbaar hoe vaak er contact wordt opgenomen met het bedrijf door mensen die via Google op de site zijn beland. Ook dit wordt maandelijks gerapporteerd.

Hoe ziet een seo-traject eruit?

Vroeger waren er allerlei trucjes om Google te verleiden de site hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Inmiddels is Google zo slim dat het veel beter het menselijk zoekgedrag kan nabootsen. Goede, gewaardeerde, sites krijgen daardoor een goede positie in Google.

Voor het eigenlijke seo-traject begint, wordt gemeten hoe het nu met de site gaat (nulmeting), zodat de resultaten straks goed zichtbaar zijn. Daarvoor moet het één en ander worden ingericht in Google Analytics. Google Analytics helpt ook bij het uitdenken van de seo-strategie.

Het eigenlijke seo-traject bestaat uit drie delen: techniek, content en autoriteit. Het begint met het optimaliseren van de techniek van de site. Google stelt hier allerlei eisen aan, die ook met enige regelmaat hoger worden.
Een nieuwe website is een efficiënte start van een seo-traject. Het is wel aan te raden om Google op de hoogte te stellen van de veranderingen: dit is de zogenaamde url-migratie. Mensen die op een oude url terecht komen, worden dan automatisch doorverwezen naar de juiste pagina op de nieuwe site.

Daarna is het goed om een plan te maken voor landingspagina’s: pagina’s waarop mensen terecht komen als ze al googelend op de site komen. Op een landingspagina staat een tekst die over één onderwerp gaat (content) en die daarop helemaal is geoptimaliseerd. Dat onderwerp komt overeen met een zoekterm.
Alle pagina’s van een website moeten in een goede structuur zitten, dus de navigatie wordt eveneens afgestemd op seo.

Ten slotte is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er op andere sites en sociale media wordt verwezen naar het bedrijf: dat er elders wordt aangegeven dat de site of het bedrijf autoriteit heeft. Het verkrijgen van recensies is hiervan een onderdeel.

Hoe werk ik?

Ik stem me zo goed mogelijk af op het bedrijf, de markt en de mogelijkheden van de organisatie. Ik probeer eerst een beeld te krijgen hoe het bedrijf commercieel in elkaar zit, en daarmee welke seo-strategie zinvol is. Ik vind het belangrijk om hierover goed te overleggen, zodat we geen kansen over het hoofd zien. Tegelijkertijd zal ik uitleggen wat we kunnen doen – op een manier die ook voor niet-ict’ers begrijpelijk is.

Voor de techniek werk ik efficiënt samen met de Firma Netjes. Dit voorkomt ook dat u onnodig te maken krijgt met technische termen.

Bij het maken van landingspagina’s werk ik het liefst samen met een medewerker van het bedrijf met verstand van zaken heeft en enig zicht op de commerciële kant van de zaak. Deze persoon schrijft dan op basis van een korte briefing een tekst over een afgesproken onderwerp. De tekst hoeft slechts inhoudelijk correct te zijn, het taalgebruik maakt niet uit: ik herschrijf deze tekst tot een goede webtekst.
Er zijn ook andere manieren om content te creëren. Het voordeel van deze manier is dat de kennis van de professionals binnen de organisatie het meest bewaard blijft, en dat ook de aanspreektoon van klanten consistent is met die van de praktijk. Daarnaast is het een efficiënte manier van werken.

Ik zal ook tips geven voor het creëren van autoriteit. Voor het grootste deel zijn deze door de eigen medewerkers uitvoerbaar. Als hiervoor teksten moeten worden geschreven, kan ik dit ondersteunen.

Ten slotte zal ik tips geven voor het verbeteren van de gebruikersvriendelijkheid en de conversie van de site. Soms gaan deze over het verbeteren van tekstjes, soms over verbeteringen in de vormgeving of interactiemogelijkheden. In dat geval kan de Firma Netjes de technische aanpassingen doen.

Wie ben ik?

Ik ben een online professional van het eerste uur: ik vond websites direct leuk. Eerst was ik nog journalist, zo ben ik ook opgeleid. Maar vanaf 1999 ben ik steeds chef webredactie geweest, vaak bij mediabedrijven.

Het was altijd mijn taak om de koers van de website uit te zetten (het siteconcept), en om het projectmanagement te doen bij technische veranderingen.
Verder deed ik altijd eindredactie en leerde ik redacteuren hoe ze voor websites schrijven en hun teksten optimaliseren voor zoekmachines. Vanaf het moment dat seo echt opkwam, zo rond 2009, was ik daarvoor namelijk verantwoordelijk. Ik heb ook meteen een certificaat gehaald voor het gebruik van website-statistieken (Google Analytics).

Door mijn journalistieke achtergrond ben ik een echte doelgroepdenker. Ik gebruik statistieken ter ondersteuning van de seo-strategie, en om het succes daarvan te meten.
Mijn teksten zijn niet alleen goed voor Google, maar ook relevant en prettig leesbaar voor bezoekers. Daarnaast ben ik technisch sterk: ik spreek de taal van websitebouwers en werk graag met hen samen.

Ik vind het belangrijk om helder te zijn in mijn communicatie en om alles zoveel mogelijk in gewone-mensen-taal uit te leggen.

Meer informatie, ook referenties, op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/anikmartinot/