Je website ziet er anders uit dan verwacht of toont helemaal niet

Als je regelmatig je website controleert en/of inhoud aanpast kan het gebeuren dat je site er opeens anders uitziet of dat je een foutmelding krijgt. De meest voorkomende reactie is dat men denkt dat de site dan stuk of zelfs gehackt is, maar meestal is dat niet zo. In dit artikel behandel ik een aantal stappen die je kunt nemen om te checken of het probleem niet lokaal op je computer, tablet of smartphone wordt veroorzaakt.

Begrippen

Browser
Een browser is een programma dat het mogelijk maakt om websites op internet te bezoeken. Dat kan via verschillende apparaten, zoals bijvoorbeeld een computer, tablet of mobiele telefoon. Een browser staat ook wel bekend als webbrowser of internetbrowser.
Meest gebruikte browsers zijn Google Chrome, Microsoft Edge (Windows, voorheen Internet Explorer), Safari (Mac) en Mozilla Firefox.

Caching
Caching is een Engelse term die staat voor tijdelijk opslaan van data in het geheugen van een computersysteem. De inhoud van de cache wordt niet permanent bewaard maar alleen zolang het nodig is om te gebruiken. Browsers maken gebruik van caching om zo de prestatie/snelheid van de site te bevorderen en schrijven in het geheugen van je computer, tablet of smartphones dus tijdelijke files weg.
Als je dan een wijziging doorvoert op je website en je kijkt vervolgens naar het resultaat, kan het zijn dat je apparaat nog eerder gemaakte cache files leest.

Server caching
Ook op de server waar een site gehost wordt, kan gebruik gemaakt worden van caching, zo gebruiken wij vaak WP Rocket voor onze sites.

Allereerst

  • Opnieuw opstarten apparaat
    Veel mensen laten tegenwoordig hun computer of andere apparaten lang aan staan. Gebruikte programma’s laten sporen na in het geheugen van de computer, ook als je ze afsluit. Hoe langer de computer aan staat hoe meer sporen er achterblijven, wat tot gevolg heeft dat je apparaat langzamer gaat functioneren of zelfs helemaal niet meer.
    Herstarten van een apparaat doet 9 van de 10 keer wonderen bij allerlei mogelijke problemen, want alle nullen en enen worden weer op hun plek gezet, waardoor sporen worden opgeruimd.
  • Is je apparaat nog wel compatible?
    Kan je je apparaat nog updaten, komen er nog updates voor uit?
    Zo ja, zorg er dan voor dat deze updates ook uitgevoerd worden. De ontwikkelingen op het net gaan snel en daarvoor heb je wel enigszins recente versie van operating systeem en een browser nodig.
    Zo nee, dan is de kans groot dat steeds meer websites niet goed meer zullen functioneren op je apparaat.

Stappen als je helemaal geen site te zien krijgt

  • Check je internetverbinding
    Ja duh, maar hoe vaak ik niet mensen aan de lijn heb gehad die een verbindingsprobleem hadden.
    Kijk ook eens op je mobiel. Wel WIFI uitzetten en data via mobiele netwerk gebruiken.
    En let op, een volle waaier WIFI wil niet zeggen dat je ook internet hebt. Zie het als een radiozender die geen geluid doorstuurt.
  • Kopieer foutmelding en zoek op via zoekmachine
    In sommige gevallen krijg je een melding dat er iets fout gegaan is of dat de pagina niet werkt. Er staat dan vaak iets van een cryptische foutmelding bij. Kopieer deze melding en probeer eens in bijvoorbeeld Google te zoeken. In veel gevallen ben je niet de enige in de wereld die deze melding heeft gekregen en heel vaak zijn er ook oplossingen om het probleem op te lossen.
  • Browser extensies (even) uitzetten
    In browsers worden vaak ook extensies gebruikt om bijvoorbeeld pop-up te blokkeren of te controleren of een site wel veilig te bekijken is, maar ook irritante reclames te weigeren. Deze extensies worden door verschillende ontwikkelaars gemaakt.
    Het kan zijn dat een extensie verouderd is of een conflict veroorzaakt met een andere plugin en dat je daardoor een foutmelding krijgt.
    Zet alle extensies dan eens uit, sluit je browser en start opnieuw en open site.
    Als site nu gewoon opent, weet je dat het een extensie is.

Stappen als je je wijzigingen van je site niet ziet

  • Actuele versie van een pagina ophalen
    Zonder gehele cache te wissen is het mogelijk om direct de laatste versie van een bepaalde webpagina op te halen. Maak daarvoor gebruik van de volgende toetsenbord combinaties:
    Windows: Ctrl + F5
    Mac: Command + Shift + R
  • Open je site in een incognito/privé scherm
    Als je een website in dit scherm opent, wordt caching niet gebruikt, maar wordt alles rechtstreeks van de server geladen.
    Let op, als je eenmaal de site geopend hebt in een incognito/privé dan heb je een sessie gestart en wordt er cache geschreven.
    Ook als je een nieuw incognito/privé scherm opent terwijl je nog andere open hebt staan, loopt de sessie door en dus caching.
    Pas wanneer je alle incognito/privé schermen hebt gesloten wordt de sessie gestopt.
  • Sluit je browser volledig af en start browser opnieuw
    Windows: alle vensters sluiten
    Mac: alleen de vensters wegklikken is niet voldoende, de browser blijft dan namelijk actief. Gebruik toesten cmd+q of ga in browser menu en kies Sluit (Quit)
  • Je zit op een bedrijfsnetwerk of open netwerk
    Sommige bedrijven en instanties maken gebruik van eigen servers die bezochte websites lokaal opslaan (caching) om zo het dataverkeer te beteugelen. In zo’n geval zal je contact op moeten nemen met de IT afdeling om te vragen of caching van de site waar jij aan werkt uitgezet kan worden of er een andere mogelijkheid is om zonder deze caching te werken.
    Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Je zou dan kunnen overwegen om je mobiel te gebruiken als wifi hotspot.

Benieuwd of we wat voor je kunnen betekenen?

Misschien ook interessant

Een Google account aanmaken

Om Google producten te koppelen zoals Search Console en Google Analytics heb je een Google account nodig. Hier een uitleg hoe je deze aanmaakt. Ga naar https://www.google.com/intl/nl/account/about/ en klik op

Lees meer »

Benieuwd of we wat voor je kunnen betekenen?

Copyright All Rights Reserved © 2003 – 2024